Emin Ongan (1906-1985)
Emin Ongan 1906 yılında Edirne’de doğdu. Cerrah Kolağası Ahmed Bey ile Çapanoğulları’ndan Zehra Hanım’ın oğludur. Ailesi Balkan Savaşını takiben İstanbul’a gelerek Üsküdar’a yerleşti.İlk öğrenimini Ravza-i Terakki Mektebi’ nde tamamladıktan sonra geri Edirne’ye geldiler. Ortaokulu ve liseyi Edirne’de okudu. Daha sonra yeniden İstanbul’a gelerek Üsküdar’da oturdular. Bir süre serbest çalıştı ise de 1936 yılında Tekel Tütün Genel Müdürlüğü Muhasebe Teknik bölümünde memur oldu. 1945 yılında sınavsız olarak İstanbul Belediye Konservatuarı’na girdi. Burada hem keman sanatkarı, hem de koro şefliği gibi görevlerde fahri olarak çalıştı. Üç yıl süren bu hizmetten sonra, memuriyeti sebebi ile konservatuardan istifa etti. 1 Eylül 1951 tarihinde saz sanatkarı olarak İstanbul Radyosu’na alındı. 1955 yılına resmi görevlerinden ayrılarak, yeniden konservatuardaki kadrosuna döndü. Uzun yıllar Üsküdar Musiki Cemiyeti’ne başkanlık ederek, pek çok öğrenci yetiştirdi. 2 Şubat 1985 tarihinde öldü. Üsküdar Doğancılar Camii’nde kılınan namazdan sonra 4 Şubat 1985 tarihinde Karacaahmed Mezarlığı’nda toprağa verildi.
Titiz tabiatlı, yavaş hareketli, kolayca sinirlenen bir yapıda olan Ongan, sanatta disipline taraftar olan bir kimseydi. Son yıllarda keman çalmayı bırakmıştı. 1930 yılında evlenen sanatkarın bir erkek çocuğu bulunuyor.
Musikiye hevesi küçük yaşında belli olmuş, musiki çalışmalarına ağabeyinin kemanını gizli gizli çalarak başlamıştı. İlk musiki hocası Neyzen Yusuf Paşa’nın oğlu Mızıkalı Celal Bey’dir. Bundan sonra Bestenigar Ziya Bey’den makam, usul ve repertuar dersleri aldı. Hanende Arap Cemal’den hayli eser meşketti. Notayı Edip Nazım Bey’den öğrendi.Biraz ilerledikten sonra amatör topluluklarda çaldı. Toptaşı İlkokulu’nda musiki öğretmenliği yaptı. 1926 yılında Üsküdar Musiki Cemiyeti’ne girdi. O zamanlar bu toplulukta Nubar Tekyay, Selahaddin Pınar, Kanuni Ama Sıdkı, Tanburi Hafız İzzet Gerçeker, Halil Can, Udi Ethem Güner, Neyzen Emin Aköze, Kemani Kemal, Kemani Rüşdü, Kemani Cevad, Zühtü Bardakoğlu, Santuri Cezmi gibi sanatkarlar bulunuyordu. Bu yıllarda piyasada da çalmıştır.
Emin Ongan yüzyılımızın Türk Musikisi bestekarları arasında müstesna bir yer tutar. Eserlerinde geleneksel şarkı bestekarlığının kurallarına bağlı oluşu ile dikkat çeker. Makamlarımızın seyir ve hareketini belirtmesi yönünden kusursuz gibidir. Bilinen eserleri üç saz semaisi ile doksan kadar şarkıdan ibarettir.
Dr.M.Nazmi Özalp-Türk Musikisi Tarihi kitabından alınmıştır.
Sevkefza Beni Yaktin Yanasin Sende
Bestenigar Perisan Halin Oldum Sormadin Hali Perisanim
Acemkurdi Deli Gonlum Bilmem Ki Neden Hic Uslanmiyor
Kurdilihicazkar Bunca Cevrinle Gonul
Mahur Askinla Harab Gonlume Gel
Suzinak Hasretle Yanan Kalbime Yetmez Gibi
Suzidil Kiminle Hasbihal Eyler
Suzinak Feryad Ederim Halime Imdad Edecek Yok
Nihavend Pare Pare Eyledi Gamzen Deruni Kalbimi
Huzzam Anilsin Yar Ile Bir Yerde
Ussak Sensiz Olmuyor Gonlum Birakip Gitme Sakin
Acemasiran Goncasindan Gulsenin Bulbul Sikayet Eyledi
Tahirbuselik Bilmem Ne Zaman Derdime Derman Olcak Yar
Nihavend Hic Yildiz Yok Isik Yok Mehtab Da Yok Bu Gece
Nihavend Sen Benim Gonlumde Acan Son Guldun
Nihavend Yillarca Gonul Hatiranin Ugruna Yandi
Kurdilihicazkar Nese Umdum Badeden
Kurdilihicazkar Hicri Canan Kan Getirdi
Suzinak Hicran Olsada Yoldas Her Seferinde
Ussak Azadi Gam Olmak Dili Mustaka Yakismaz
Bayati Birlikte Gecen Gunleri Mumkun Mu Unutmak
Hicaz Bilmem Sana Kavusmak Nasil Kismet Olacak
Acemkurdi Sevdami O Hulyali Gozun Rengi Yaratti
Muhayyerkurdi Sen Gul Dalinca Gonca Ban Dag Yolunda Yonca
Hicaz Sevmez Seni Hic Kimse Bilmis Ol
Sultaniyegah Peymaneme Mehtab Suzulup Doldugu
Buselik Omrumun Guzel Cagi Icimdeki Bin Heves
Nihavend Kalbimde Sonen Bir Atesi Dun Gece Esdin
Nihavend Gul Kokan Sunbul Kokan
Nihavend Nasil Olurmus Sabah Gokde Yildiz Sonmeden
Ussak Gonlumun Bir Hali Varki Gam Degil
Evc Cevrilir Basima Cihan Dar Olur
Huzzam Inleyen Kalbim Senin Askinla
Nisaburek Titrer Yuregim Ismini Ansam Kederinden
Yegah Ilahi Yine Dil Natini Soyler Muhammed
Nihavend Benim Guzel Gozlu Kuzum
Rast Gitdin Birakip Sevgimi Soldurmadi Yillar
Kurdilihicazkar Gittin Biraktin Beni Gurbet Ellerde
Kurdilihicazkar Nedendir Sevdigim Omrum
Bayati Aklim Perisan Hemdemim Divaneler
Isfahan Sun Sagari Saki Bana Mestane Desinler
Kurdilihicazkar Nazinda Senin Ozledigim Eski Cefa Yok
Buselik Surunen Ardindan Damenin Sanma
Bestenigar Derdi Aska Mubtela Bir Nay Bir Ben Bir Gonul
Kurdilihicazkar Nedir Gizli Gizli Ic Cekislerin
Hicazkar Gonca Acmaz Gul Olmaz
Nihavend Gamdan Azad Olmuyor Gonlum Benim
Nihavend Hic Sorma Sakin Sen Bana
Huseyni Dile Benden Ne Dilersen
Karcigar Neyse Mecnuna Leyla Bana Bil Sende Osun
Ussak Yalnizim Yalniz Artik Sensiz Su Gurbet Elde
Hicaz Sen Hiram Ettikce Karsimda
Nihavend Bugun Yine Gonlumun Bahcesinde
Kurdilihicazkar Benim Gonlum Bir Kelebek
Nihavend Bir Penbe Incisin Sen
Rast Zulfunun Zencirine Bend Eyledi Sahim Benim
Bayati Beni Oldur Fakat Aldatma Guzel
Nihavend Bin Gul Acan Bagindan
Huseyni Arzetmedigim Yare Meger Yare Mi Kaldi
Kurdilihicazkar Bitsede Hicranli Omrum
Kurdilihicazkar Bir Aldanistan Ibaret Butun Hayati Beser
Muhayyer Akibet Oldum Esirin Ben Senin
Suzidil Mehcur Olali Ol Guli Nadide Edadan
Nihavend Bahcemdeki Guller Gibi
Hicazkar Durmadan Kalbim Gibi Hic Yanarmisin
Muhayyerkurdi Bin Gulle Bahar Etmedesin Hayli Zamandir
Canfeza Terki Can Et Ey Gonul Dusme Canan Eline
Bayatiaraban Dildarina Ne Taslar
Suzinak Nihali Gulseni Husnu Ezelsin
Segahmaye Yarab Belayi Ask Ile Kil Asina Beni
Muhayyerkurdi Canımdan Daha Cok Sevdim Ben Seni
Nikriz O Guzel Saçlarina Hercai Tak Demedim
Nihavend Bir Alev Bir Isik Senin Bakisin
Hicazkar Ben Esiri Dami Aski Zulfi Yarım
Hicazkar O Menekse Gozlerin Gonlumde Aglar Gibi
Huzzam Husranla Bu Gece Aglayan Gozlerim
Hicaz Leblerinde Kivrilan Bir Goncanin Al Rengi Var
Henüz yorum yapılmamış.