Şükrü Tunar (1907-1962)
1907 yılında Edremit’te doğdu. Hasan adında bir işçinin oğludur. İlkokuldan başka öğrenim görmedi. Yoksul bir ailenin çocuğu olduğu için, babası ile üç amcasının aynı zamanda askere alınması sonucu ailenin geçim yükü onun omuzlarına bindi. 1921 yılında İzmir’e göç ettiler. 1923’e kadar bu şehirde yaşadıktan sonra tek başına İstanbul’a geldi. Bir süre Kadıköy’ünde sobacılık yaptı. Sanatını günden güne ilerleterek sayılı klarnet sanatkârları arasında girdi. Mehterhâne, Ankara ve İstanbul radyolarında çalıştı. Konserlerde çeşitli sahnelerde kırk altı yıl klarnet çalan Şükrü Tunar 15 Temmuz 1962 tarihinde Cumhuriyet Gazinosu’nd ses sanatkârı Zeki Müren’e eşlik edeceği sırada bir kalb krizi sonucu öldü. Daha evvel de bir kalb krizi geçirmişti. 17 Temmuz 1962 günü Şişli Camii’nde kılınan cenaze namazından sonra dostları, sanat arkadaşları ve sevenlerinin elleri üzerinde son uykusuna yatırıldı.
Mûsikiye düşkünlüğü çocukluğunda belli olmuştu. İlkokul sıralarında iken tenekeden yapılmış çoban düdüğü çalardı. Balıkesir’den Edremit’e gelen bir bando takımında klarneti görmüş bu saza gönül vermişti. Daha on üç yaşında iken altı anahtarlı basit bir klarnet tedarik etmişti. I.Dünya Savaşı yıllarında askere gidenleri bu basit sazı çalarak uğurlamıştı. Yirmi yaşına kadar bu sazı kullandı. Sonra eline geçirdiği bir nota kitabından kendi kendine nota öğrendi. O zamana kadar ailesinden mûsiki ile uğraşan kimse çıkmamıştı. Türlü geçim sıkıntılarına ve ağır çalışma şartlarına rağmen sazını ihmal etmedi.
İzmir’de bulunduğu yıllarda İzmir Mûsiki Cemiyeti’ne devam ederek, burada bulunan hocalardan yararlandı. İstanbul’a geldikten sonra iki yıllık bir süre için Üsküdar Mûsiki Cemiyeti’ne devam etti. Kâzım Uz’dan makam, usûl ve nazariyat dersleri aldı; hocasının aracılığı ile Mehter takımına yazıldı. Şükrü Tunar, Türk Mûsikisi’nde yetişmiş olan en büyük klârnet sanatkârlarından birisidir.
İlk İstanbul Radyosu’nda Mesud Cemil’in ilgisi ile fasıllarda çalıştı. 1938 yılında hizmete giren, yeni Ankara Radyosu’nda çalışmaya başladı. Buradan istifa ederek ayrıldıktan sonra resmi görev almadı. Uslûbu, sağlam baskıları, çok ustaca kullandığı taksim tekniği, bu sazdan çıkardığı kadife gibi seslerle gerçek bir ün sağladı. Ayrıca çok iyi bir refakat sazı idi.
Bestekârlığa askerliği sırasında ve yirmi sekiz yaşında iken uşşak makamında bestelediği “Geçti muhabbet demi ağla gönül, yan gönül” güfteli şarkısı ile başladı. Bilinen eserleri bir peşrev, iki saz semaisi ve elli beş şarkıdan ibarettir. Bunların içinde güzelleri olduğu kadar günlük zevklere cevap verenler de vardır. Pek çok eseri plâklara okunmuştur. Esmer tenli, başı açık, orta boylu, tıknaz tipli, terbiyeli, nazik, ağırbaşlı, az konuşan bir kimseydi.
Dr.M.Nazmi Özalp-Türk Musikisi Tarihi kitabından alınmıştır.
Ussak Dinmez Hicran Yarasinin Yaktigi Yerler Kaniyor
Huzzam Bir Zamanlar Maziye Bak Ne Kadar Sendik
Hicaz Gittin Donersin Diye Gozum Yollarda Kaldi
Ussak Canimin Yoldasi Ol Gonlume Bir Nese Birak
Kurdilihicazkar Daldi Sevdalara Erken Gonlum
Hicaz Bir Bir Geciyor Sevgililer
Ussak Bir Kus Olup Ucuversen Gonlumun Tahtina
Ussak Oyle Cektimki Cefa Dilde Safa Niyetine
Muhayyerkurdi Aradim Omrumce Teselli Saz Ile Meyden
Kurdilihicazkar Kucucuk Penbe Dudaklar Seni Aldatti Gonul
Karcigar Bos Yere Omru Tukettim Desem
Rast Uyusam Gogsune Koysamda Su Hummali Basi
Hicaz Gonul Aylarca Atesli Askinla
Ussak Anar Omrunce Gonul Giden Sevgilileri
Tahir Bahcenizde Bir Gul Olsam Koklarmisin Gulumden
Huzzam Bir Gulle Benim Gonlumu Gulzare Cevirsen
Hicaz Bir Bakista Mesttetti Beni Gozun Nazli Kadin
Rast Unut Beni Kalbimdeki Hicranla Yalniz Kalayim
Ussak Ruhsarı Gibi Gamzeside Afeti Candir
Huzzam Ay Operken Sularin Gogsunu Sahilde Yikan
Suzinak Renk Almis Ipek Saclari Aksam Gunesinden
Bayati Gezdim Yine Dun Gece Meyhaneden Meyhaneye
Huzzam Gurbet Elde Her Aksam Batti Bagrimda Gunes
Ussak Kalbimi Bezlederim Mihnetu Zevkle Dilsen
Rast Sevgisi Zehir Aski Da Bastan Basa Kindir
Ussak Gecti Muhabbet Demi Agla Gonul Yan Gonul
Muhayyer Iste Bahar Acti Guller Sevindi
Muhayyer Yadimda O Sevdali Yesil Didelerin Var
Hicaz Demedim Hicranimi Ellere Yarar Diye
Rast Oyun Havasi Arap Ciftetellisi
Ussak Asikim Aklim Perisan Hemdemim Divaneler
Huseyni Gecti Sevdalarla Omrum Ihtiyar Oldum Bugun
Hicaz Askin Icimde Yara Bahtim Geceden Kara
Nihavend Seni Sevmek Gunahim Beni Terk Ediversen
Bayatiaraban Kalbimde Kalan Bir Aci Var
Suzinak Sevdayi Dudaktan Dudaga Kac Gece Ictik
Dilkeshaveran Sevda Diye Kalbim Husranina Yanmis
Ussak Aksam Gunesin Yaktigi Sahillere Indik
Saba Bu Aksam Her Aksam Gibi Garibim
Zavil Sazina Tel Baglamis Bir Yosmanin Sacindan
Huzzam Balkonda Saatlerce Dusundum Seni Andim
Ussak Guller Arasinda Seni Bensiz Goren Olmus
Ussak Gulen Yuzun Solmuş Sevgilim Senin
Neva Bir Gonul Yaresi Asilar Gibi
Huzzam Gonul Durup Dururken Bir Gule Uctu
Hicaz Neden Hala Seversin Onda Vefa Yok
Saba Bu Aksam Yine Sensiz Yollarda Agladim Durdum
Rast Durgun Suya Mehtap Gecenin Huznune Aglar
Nihavend Kalplerde Aksam Oluyor
Hicaz Agladim Aci Cektim Anlamdim Goynumu
Huzzam Adanin Yesil Camlari Askimiza Yer Olsun
Ussak Askin Butun Esrari Uyurken Yakacikta
Huzzam Solarken Dalinda Aksamin Gulu
Hicaz Hulya Burunmus Bir Cicek Gibi
Hicaz Ugruna Doktugum Gozyasi Degil
Nihavend Marmaranin Incisi Denizin Seyircisi
Kurdilihicazkar Gozu Ceylan Gozudur Bakisi Mestanedir
Henüz yorum yapılmamış.