Cevdet Çağla (1900-1988)
Ahmed Cevdet Çağla 1900 yılında İstanbul’da, Acıbadem’de doğdu. Babası “Tophane İmalat-i Harbiye Mektepler” müdürü, topçu yarbayı, ressam ve musikişinas Eşref Bey’dir. Eşref Bey keman, annesi Nazime Hanım piano, kızkardeşleri ud çalardı. İlk musiki zevkini aile çevresinden aldı. Bu musikişinas aile, özellikle Eşref Bey oğlunun da bu sanatla ilgilenmesini istiyordu. Bu sebeple daha yedi yaşında iken, o dönemin tanınmış Batı musikisi kemancılarından olan Antonyadis’ten ders aldırttı. Babasının düzenlediği musiki toplantılarına katılan, bestelediği hüseyni makamındaki Mevlevi ayinini kızkardeşinin notaya aldığı Musullu Hafız Osman Efendi’den usul ve makamlarımızı öğrendi.
Beykoz ilkokulundan sonra Frere’lere devam ederken okul orkestrasında çaldı. Daha sonra Kadıköy Sultanisi’nde okudu. “Yüksek İktisat ve Ticaret Okulu”nda okuduğu sıralarda, Maarif Nezareti’nin açtığı bir sınavı kazandı. Batı musikisini öğrenmek, öğretmen olmak için iki buçuk yıllığına 1916 yılında Berlin’e gitti. Aynı zamanda pedagoji eğitimi görecekti. Almanya’da bulunduğu yıllarda Batı Musikisini daha yakından inceledi ve keman tekniğini ilerletti; 1918’de ülkesine döndü.
Kadıköy Sultanisi’nde okurken Münir Nureddin Selçuk’la tanışarak arkadaş olmuştu. Almanya’dan döndükten sonra öğrenimini tamamlamaya çalışırken, Kemani Reşat Erer’in ayrılması üzerine Darüttalim-i Musiki Cemiyeti’ne girdi. Orada ders veren hocalardan yararlanarak bilgisini ve uslubunu zenginleştirdi. On iki yıl süre ile bu cemiyetin düzenlediği konserlere, yurtiçi ve yurtdışı turnelere katıldı. Aynı heyetle iki kez Almanya’ya gitti. Berlin Müzik Akademisi’nde konserler verdi. Polydor firması adına plaklar doldurdu. 1926-1927 yıllarından iki Mısır seyahati olmuştur. Darüttalim-i Musikiye girdiği ilk sıralarda geçmiş olan bir olay, Cevdet Çağla’nın üzerinde önemli bir etki yapmıştır. “Papaz’ın Bağı”nda halka verilen konserlerin birinde sultaniyegah faslı okunacaktı. Genç kemani fasılda okunacak eserleri ezbere bilmiyordu. Peşrevin çalındığı sırada başhanende Arap Cemal, kemaniye yararı olur düşüncesiyle sesi ile yardımcı olmaya çalışıyordu. Bu olaya çok üzülen Çağla, bir sonraki konserde bütün eserleri ezberlermiş ve büyük bir başarıya ulaşmıştı. Programın bitiminden sonra dinleyici olarak bulunan zamanın musiki ustalarından Ahmed Rasim Bey kendisini kutlamış, durumu kavrayan Arap Cemal de genç sanatkarın gönlünü almak için “Ben olmasaydım bu şekilde başarı kazanamazdın” gibi bir şeyler söylemişti.
1926 yılında hizmete giren ilk İstanbul Radyosunda çalıştıktan sonra 1938’de Ankara Radyosu’na nakletti; 1950’ye kadar bu hizmetini sürdürdü. O zamanki kadro ünvanlarından “Repetitör Artistliği”ne kadar yükseldi. Fehmi Tokay ve diğer tanınmış musikişinaslarla “Ankara Türk Musikisi Derneği”ni kurarak ses sanatımızın yaygınlaşmasına ve öğretilmesine yardımcı oldu. 1950 yılında İstanbul’a nakleden sanatkar, 1965 yılında Mesud Cemil ile Bağdat Konservatuarına keman hocası olarak gidişine kadar, İstanbul Radyosu’nda altı yıl müzik yayınları şefliği yaptı. Bağdat’ta üç yıl kaldıktan sonra yurda döndü (1959). Yeniden eski görevine atandı. Üç yıl piyasada çalıştıysa da sahne çalışmaları sürekli olmamıştır. Pek çok sanatkara plaklarda eşlik etti, kişisel olarak plak doldurdu. Yasaların çizdiği yaş sınırı gereğince 1965 yılında emekli olduktan sonra, sözleşmeli olarak radyoda çalıştı, koro şefliği yaptı, özel konserlere katıldı.
Selma Hanım’la evli olan Çağla’nın iki çocuğu vardır.
Temiz icrası, klasik uslubu, eşlik etmekteki ustalığı, yaptığı taksimlerdeki üstün geçki tekniği ile günümüzün en usta keman sanatkarlarından biriydi. “şedyolları”nı iyi bildiğinden, alışılmamış perdeleri kullanarak yaptığı süprizli geçkileri ile tanınmıştır.
Yirminci yüzyıl Türk Musikisi’nin en dikkate değer bestekarlarındandır. Geleneksel şarkı bestekarları arasında kendisine sağlam bir yer yapmış, ustalıkla, başarılı, ifadeli eserler bestelemiştir. Klasik geleneklere bağlı olmakla beraber eserlerinde zevkli yadırganmayan bazı yenilikler de uygulamıştır. Yüz kadar eseri biliniyor. Cevdet Çağla 22 Şubat 1988 tarihinde İstanbul’da vefat etti.
Cevdet Çağla’nın kendisinden on iki yaş küçük olan kızkardeşi Mebruke Çağla da bestekardır. 1912 yılında İstanbul’da doğdu; aynı aile çevresinde yetişerek ud çalmasını öğrendi. Sazındaki ustalığını Şamlı İskender ile Fahri Kopuz’dan aldığı derslerle ve ağabeyi ile çalışarak güçlendirdi. Ahmed Mithat Efendi’nin oğlu İsfendiyar Bey’le evlendi. Eşinin teşviki ile bestekarlığa yöneldi. Beş adet şarkısı biliniyor. Şarkılarının sözlerini kendisi yazmıştır.
Dr.M.Nazmi Özalp-Türk Musikisi Tarihi kitabından alınmıştır.
Kurdilihicazkar Simdi Hatirdamidir Asiki Nalan Acaba
Hicazkar Bulbul Ucmus Bahce Viran
Huzzam Ruhum Bir Uzak Hatiranin Ugruna Daldi
Tahir Degirmenin Suyunu Kestiler Mi Donmuyor
Suzinak Sazin Gibi Al Sinene Vur Kalbimi Inlet
Kurdilihicazkar O Yar Bezme Geldi Kalmadi Gitti
Kurdilihicazkar Nur Salkimisin Gulki Bahar Bahtima Yansin
Kurdilihicazkar Ah Eden Kimdir Bu Saat Kuytuda
Nikriz Benim Askim Senin Askin Butun Bunlar Birer Hulya
Nihavend Asikim Daglara Kurulu Tahtim
Neveser Seni Ruyalarimda Gordugum Gun Cok Oldu
Kurdilihicazkar Gelmiyorsun Yakiyor Bagrimi Hicranin Eli
Acemkurdi Ruhumda Senden Bir Nale Var
Nihavend Bana Zalimi Leyla Diye Sevdirdi Felek
Sevkefza Hicran Gibi Alemde Elim Derdi Ser Olmaz
Sivenuma Dilberlerin En Suhu Yine Zevku Safada
Karcigar Mersin Mersin Guzel Mersin
Hicazkar Serpil Yagmur Gibi Dus Bir Aksam Camlarima
Nikriz Karanlik Ruhumu Aydinlatacaksin Sandim
Kurdilihicazkar Ne Zaman Ki Kalbim O Yesil Gozlum Icin Vursa
Sultaniyegah Kacinci Fasli Bahar Bu Solar Gider Emelim
Rast Bir Alevdir Icimde Sevgilinin Ozlemi
Segah Ask Cefa Tahtini Gonlume Kurdu
Kurdilihicazkar Sen Basima Tac Gonlume Sultan Olacaksin
Hicazkar Ol Servi Revan Boş Hodu Gulzarimi Eyvah
Buselik Ogrenirsem Sen De Bir Gun Sevmek Aldanmak Nedir
Buselik Siyirip Kinindan Gumus Palani
Kurdilihicazkar Ihtiyarlık Bahsi Hictir Olse Uslanmaz Gonul
Karcigar Gul Acar Bulbul Oter Yaz Gecer
Kurdilihicazkar Seni Coskun Sularin Koynuna Mehtab Alamaz
Huzzam Su Gogsum Yirtilip Baksan
Ferahnak Aksam Olsun Su Pencereler Insin
Karcigar Bana O Kadar Yakinsin Ki Seni Ben Sandim
Kurdilihicazkar Yesil Sular Calkalandi
Suzinak Bir Gamli Hayal Kaldi Da Yillarca Emekten
Kurdilihicazkar Cevretme Sakin Sevdigim Artar Heyecanim
Nisaburek Iftirakinla Efendim Bende Takat Kalmadi
Sedaraban Gonlumu Mest Eyledin
Hicaz Hicrani Elem Sinei Purhunumu Daglar
Rast Gezinirken Ruzgar Saclarinin Her Telinde
Hicaz Icimde Bir Yagmur Sonbahardan Calinmis
Acemkurdi Bak Bahta Da Ikbale De Nur Indi Hatay Da
Hicaz Elhan Ile Bir Aski Terennum Ediyorken
Hisarbuselik Bildin Mi Canim Sensin Civanim
Nihavend Baharda Bu Yil Melal Var Huzun Gibi
Nihavend Bir Dert Gibi Aksam Sularin Koynuna Indi
Henüz yorum yapılmamış.