Sabâ Makamı
Sabâ Makamı | ||
a-Durağı: Dügâh perdesidir.b-Seyri: Çıkıcıdır.
c-Güçlü:Çargâh perdesidir. d-Yeden: Rast perdesidir. e-Donanımı: Si için koma bemolü, re için bakiye bemolü donanıma yazılır. Gerekli değişiklikler eser içinde gösterilir. f-Dizisi: Çargâh perdesindeki Zirgüle’li Hicaz dizisine yerinde Sabâ dörtlüsünün eklenmesinden meydana gelmiştir. Bugüne kadar öğrendiğimiz Dörtlülerin haricinde, yeni bir dörtlü daha öğreniyoruz. (KSS) kalıbı ile gösterilen bu dörtlü “SABA DÖRTLÜSÜ” adını alır. Basit makamların yapısında bulunan Dörtlülerin tam dörtlü (22 koma) olduklarını biliyoruz. Saba Dörtlüsü ise eksik bir Dörtlüdür. Saba makamı dizisinde kullanılan Re bakiyye bemol sesi,(Hicaz) nağmelerin geliş cazibesine göre her zaman dört koma eksik edilmez. Etkisi bu nedenle ağırdır. Ancak bu ağırlık Saba makamına değişik hava verir. Makamlarımız içinde ayrı bir yeri vardır. Hüznü temsil eder. g-Seyri:Saba makamının seyrine durak sesi civarından başlanır. Saba Dörtlüsünün sesleri kullanılarak dizinin seslerinde karışık dolaşılır. Çargâh perdesinde asma kalış yapılır. Çargâh perdesi üzerindeki Zirgüleli Hicaz dizisinin seslerine geçilerek gezinilir. Tekrar aşağıya inilerek Çargâh perdesinde kalış gösterilir. Bu arada bazı perdeler üzerinde de asma kalışlar yapılabilir. Son olarak Saba Dörtlüsünün sesleri kullanılarak Dügâh perdesinde karar verilir. |
Makama örnek bir eser:
Henüz yorum yapılmamış.