Selânikli Ahmed Efendi (1868-1927)
Udi Selânikli Ahmed Efendi 1868 yılında Selânik’te dünyaya geldi. Çok yoksul bir ailenin çocuğu idi. Okumakla başı hoş olmadığından, bundan umudunu kesen ailesi onu dayısının berber dükkânına çırak olarak verdi. Bu sebeple okula gitmedi ve okuma-yazma öğrenmedi. Ahmed Efendi’nin bu işte de gözü yoktu. Küçük yaşında başlayan mûsiki öğrenme heves ve arzusu üstün geldi; her şeyi bir tarafa bırakarak ölünceye kadar bu güzel sanatın samimi bir hayranı ve hizmetkârı oldu. Daha berber çırağı olduğu yıllarda duyup öğrendiği şarkı ve gazelleri kendi kendine söyler, sesinin güzelliği çevresinin dikkatini çekerdi. Çalıştığı dükkânın müşterilerinden Refik Karasu, çocuktaki yeteneğin farkına vararak mûsiki dersleri vermeye başladı. Daha sonra matbaacı Ferif Efendi’den ud dersleri aldı. Halepli Şavul’dan nota öğrenmeye çalıştıysa da başaramadı.
Dükkânın devamlı müşterileri çocuğun kısa sürede ilerlediğini görünce aralarında para toplayarak ona bir ud aldılar. Bu derslere paralel olarak Selânik Mevlevihânesi’ne devam ediyor, şeyhin derslerinden yararlanmaya çalışıyordu. Burada hem fasıl geçiyor, hem de mûsikimizin pratik kurallarını öğrenmeye çalışıyordu. Çok güçlü bir hâfızası olduğundan her eseri kolayca öğrenir, öğrendiğini kolay kolay untumazdı. Mûsikide ve ud çalmada hayli ilerledikten sonra berberliği bırakarak bir saz takımı kurdu; serbest çalışmaya başladı. Bir ara İstanbul ve Edirne’ye giderek o dönemin tanınmış piyasa sanatkârları ile tanıştı. Ünü o civarda yaygınlaşmıştı; tanınmış ailelerin evine derslere gidiyordu. Bu durum sanatkâr arkadaşları arasında kıskançlığa sebep oldu. “31 Mart Vak’ası’nda bir elinde udu, bir elinde silahı, başında keçekülahı ile Hareket Ordusu’na katılarak” İstanbul’a geldi. Heyecanlı hareketleri ile arkadaşlarını coşturmuş, olay bittikten sonra geri Selânik’e dönmüştü.
I.Dünya Savaşı sonrasının “İşgal” yıllarında İzmir’e giderek burada on yıl kadar kaldı. Birinci Beyler sokağında küçük bir dâirede oturur, isteyenlere mûsiki dersleri verirdi. İzmir’in tanınmış mûsikişinaslarından Rakım Elkutlu, Bülbüli Salih Efendi, Kanuni Fethi ve Fuad Baba ile yakın arkadaşlık yaptı. Söylentiye göre Yahudi asıllı bir ses sanatkârı olan İzak Elgaazi’yi sever, neyzen ve Udi Cemal Efendi’yi sevmezmiş. İzmir’in bunaltıcı yaz günlerinde ders sırasında entari giyer, arasıra bir yolunu bulur evin alt katındaki taşlığa iner, bir teneke soğuk su dökündükten sonra yukarı çıkar derse devam ederdi. “… 1908 Meşrutiyet inkılâbını takip eden senelerde Beyoğlu’nun Vatan, Gülistan, Eftalipos, Kafkas gibi lokâllerine gidenlerimiz bu çalgıcılar ve okuyucular arasından kucağında udu, tıraşlı başı, beyaz ve sevimli yüzü, gözlüklerinin altında parlayan zeki gözleriyle pehlivan yapılı, pehlivan kıyafetli birini fasıllara udu ve sesi ile, eserleriyle istirak eden Selânikli Udi Ahmed’i pek güzel hatırlayacaklardır.”
Bu sözlerden de anlaşılacağı gibi udi, hanende ve bestekâr olan Ahmed Efendi, ud çalmada iddiası olmayan bir kimseydi. Cevdet Kozanoğlu’nun anılarına göre udu düz ve biteviye bir uslûbla çalardı. Sesinin tiz ve pest perdelere hakimiyeti, rahatlık ve tatlılığı zamanında çok takdir edilmişti. Bu sebeple geçimini sağlamak için bu iki özelliğinden yararlanarak udilik ve hanendelik yaptı.
Bir gün hastalanarak bacaklarına felç geldi; bir süre yatalak olarak yaşadı. Bir sabah fenalaştığını gören yakınlar telaşa kapılarak doktor getirmek istedilerse de kabul etmedi. Udunu isteyerek beste yapar gibi mırıldanmaya başladı. Krizin atlatıldığını zannederek dışarı çıktılar. Bir gürültü işitip içeri girdiklerinde udunun yere düştüğünü ve öldüğünü gördüler. 4 Aralık 1927 tarihinde ölen sanatkârın mezar Bülbülderesi Mezarlığı’ndadır.
Bestekârlık alanında önce birkaç deneme yaptı. Okuma-yazma bilmediğinden eline geçen güfteleri birine okutur, edebi değerini kendi ölçülerine vurur, uygun görürse bestelerdi. Beğenmediği şiirleri asla bestelemezdi. Eserleri gözden geçirilirse şiir seçmekteki titizliği kolayca anlaşılır. İlk ciddi eseri hüzzam makamından bestelediği “Görmedim uysun felek âmâlime” güfteli eseridir. Kısa sürede sevilen ve eserleri aranan bir sanatkâr olduğu için, Selânik’e gidip gelenlerin aracılığı ile şarkıları, daha kendisi İstanbul’a gelmeden, mûsiki piyasasında tanınmış ve yaygınlaşmıştı. “Bestekârlık bana dâd-ı Hak’tır” der, yolda giderken, kahve ve lokantada otururken beste yapardı. İzmir’de bulunduğu yıllarda bestelediği eserlerin çoğunu Kemeraltı’nda Ekmekçibaşı Kıraathânesi’nde nargile içerken, sohbet ederken bestelediği söylenir. Nota bilmediği için şarkılarının çoğunu Osman Kaylan ve Tahsin Baysal notaya almıştır.
Şakacı bir kimse olan Ahmed Efendi belirgin bir Selânik aksanı ile konuşur, ders sırasında nükteler yaparmış. Hicazkâr makamını sevmez “Sırf hicazkâr” dermiş. Onun bestekârlıktaki ustalığını, mûsikimizdeki yerini şu satırlardan okuyalım: “… Dış görünüşü bakımından kendine mahsus daha bir takım hususiyetler taşıya bu rind meşrepli, gönül ehli, hoşsohbet insan geniş feyizli bir ilham ve istidadın türlü renklerini, çoşkunluklarını taşıyan eserleriyle son devrin en velûd bestekârlarından biri, belki de birincisi olmuştur. Fakat, onun asıl kâbiliyeti ve istidadı bestekârlık sahasında tecelli etmiştir. Bir halk çocuğu olan, dâima halkla düşüp kalkan Selânikli Ahmed, bilhassa bestelediği şarkılarla her türlü tekellüf ve tasannudan kaçınan yeni bir uslûb, bir edâ yaratmış ve bu suretle halkın zevk ve duygusuna hitap etmenin sırrına ermiştir. İşte onun en popüler bir bestekâr oluşundaki kuvvetli âmil budur.”
“Udi Ahmed’in ilk beste denemeleri şarkı formundaki eserlerle başlar. Sonraları murabba beste, ağır ve yürük semâi gibi formlarda da eserler vücûde getirmiştir. Ancak onun asıl muvaffakiyet ve şöhretinin sırrı umumiyetle muhtelif makam, şekil ve ritimleriyle, biraz evvel de söylediğimiz gibi, büyük formlardaki eserlerine nazaran daha geniş ve cazip bir tenevvü gösteren şarkılarındandır. Onun en çok tutulan, sevilen şarkıları kürdilihicazkâr makamından olanlarıdır. Zaten arkadaşları, dostları ona (Baba) diye hitap ederlerken takdirkârları da (Kürdili Ahmed Efendi) diye anarlarmış. Hakikaten Hacı Ârif Bey’le en güzel, en parlak mahsullerini vermiş olan bu makam, (Kürdili Ahmed Efendi)nin kudretli tasarrufunda melodik seyir ve hareket bakımından daha şuh, biraz daha orijinal bir karakter kazanmıştır. Hattâ, Selânikli Ahmed Efendi’nin bu makamdan bestelemiş olduğu eserleri için (Bu kürdili hicazkâr değildir; muhayyer kürdi makamının başka bir perde üzerine nakledilmiş şeklidir) diyen mutaassıp besteciler bile zuhur etmişti. Onların bu telâkkilerinin haklı tarafı olmakla beraber nihayet umûmi zevk ister muhayyer kürdi, ister kürdili hicazkâr densin bu makamın ikinci karakterini daha çok sevmiş ve bestelemiştir.”
Bütün bestekârlık hayatında altı yüz’e yakın eser vermiştir. Kullandığı makamlarda birinci sırayı kürdilihicazkâr, hüzzam, karcığar, segâh makamları alır. Bu makamlardan fasıl şarkısı az olduğu ve ayrıca çok sevdiği için eser verdiği söylenir. Kıskanç olmamakla birlikte bestekârlığı ile gururlanarak “Ey melek” diye başlayan eseri için “Böyle bir beste yapanın alnını karışlarım” dermiş.
Dr.M.Nazmi Özalp-Türk Musikisi Tarihi kitabından alınmıştır.
Acemkurdi Sac Saclarini Aman Perisan
Huzzam Yasamam Sensiz Efendim Bulurum Dag Asarim
Hicaz Ya Resulallah Cemalin Gun Gibi Verdi Ziya
Huzzam Inan Inanki Ey Guzel Duyunca Hos Kelamini
Karcigar Dusmusuz Biz Dillere Bilmem Senin Ben Nenmisim
Mustear Alemde Sana Kim Aceba Olmaya Hayran
Nihavend Meyusi Askim Sensin Penahim
Evic Kan Aglayayim Hasre Kadar Hem Yanayim Ben
Dilkeshaveran Sohreti Askin Yayildi Namdar Oldun Gonul
Ussak Fikri Vaslin Ile Aglar Gece Gunduz Didelerim
Segah Diyemem Ben Elemi Dehrile Dilgir Olsun
Huzzam Rahm Edermi Sana Sandin A Gonul
Kurdilihicazkar Kalbi Sevda Zedeler Ah Ile Daim Inler
Sultaniyegah Yaradan Oyle Yaratmiski Guzellikte Seni
Huzzam Istemem Alemde Sensiz Ruzigar
Huzzam Sinenin Asiki Suridedir Buselerim
Huzzam Gormedim Uysun Felek Amalime
Kurdilihicazkar Vadine Aldandi Gonul
Ussak Bakti Bir Goncaya Bir Hare Gonul
Kurdilihicazkar Diyelimki Sen Yokiken
Mustear Nev Nihali Husnu Ansin Her Goren Ozler Seni
Ferahfeza Mecnuna Misal Etti Beni Cesmi Siyahin
Mustear Saz Ile Ben Agliyorken Firkati Cananima
Huseynizemzeme Bir Gormek Ile Husnune Kildin Beni Seyda
Mustear Sevdaya Dusmus Kam Almak Ister Her Isvegerden
Sultaniyegah Mujgani Cesmin Canana Saki
Hicaz Mesrebi Avaremi Sanma Donek
Rast Bilmemki Nedendir Bana Sen Hor Bakiyorsun
Acemkurdi O Kadar Hirsla Bakma Yuzume Hirslanirim
Hicaz Sevgilim Olmakta Eskim Daima Gozden Revan
Acemasiran Halimi Mecnun Gorse Rahmider
Tahirbuselik Cezbeder Eyler Dili Ussaki Pur Fer Gozlerin
Kurdilihicazkar Acmada Kalbimde Her Dem Tiri Sevda Yareler
Muhayyer Ben Sana Takrire Imkan Bulmadim Ahvalimi
Acemkurdi Geceyi Gunduze Her Dem Katalim
Rast Yeter Artik Bu Kadar Rencu Elem
Suzinak Bir Gunah Ettimse Cana Suznak Oldum Yeter
Ussak Vucudun Mazhari Sirri Ezeldir Ya Resulallah
Acemkurdi Edeli Atf I Nazar Halime Cesmi Dilber
Nihavend Cesmi Mestin Arz Olunsa Haleti Mestanesi
Suzinak Soldum Bu Kucuk Yasta Yazik Gul Gibi Soldum
Hicazkar Seni Gormek Seni Sevmek Emeliyle Yasarim
Tahirbuselik Husnu Reftara Bakin Sanli Civanim Geliyor
Ussak Nasil Ciksam Basa Zahmi Kederle
Hicaz Pek Caresizim Bahti Siyehkarın Elinden
Huzzam Baglandi Gonul Zulfune Bir Yosma Civanin
Mustear Suzuldu Didei Sevda Penahin
Acemkurdi Pur Hande Cicekler Dereler Sevk Ile Caglar
Ferahfeza Yanayim O Guzel Gozlerine Hayran Olayim
Tahirbuselik Hic Muhabbetmi Olur Yarim Fedakar Olmasa
Sedaraban Yayilmis Gulsitane Serteser Mehpareler Simdi
Karcigar Zahmi Hicranim Gibi Alemde Yare Varmidir
Acemkurdi Cekemez Oldu Gonul Bu Kadar Cevru Cefayi
Mustear Andelib Feryadinin Hengami Geldi Sevdigim
Sedaraban Vah Esiri Derdi Hicranim
Acemkurdi Gordum Yuzunu Gozlerimin Nuru Karardi
Karcigar Tiri Cesmaninla Saydettin Dili Avareyi
Acemkurdi Bir Taraftan Felegin Kahrina Ducar Oldum
Huzzam Yanayim Derdi Firakinla Perisan Olayim
Mahur Badeler Dondukce Artar Bezmi Iysin Nesesi
Sedaraban Mahzun Durur Her Kosesi
Karcigar Gorunce Ben Seni Ey Mah
Acemkurdi Gonca Gulsun Bulbul Asa Ozlerim
Sevkefza Derdimin Bir Fikrasin Acsam Sana Hicran Olur
Segah Mest Etmek Icin Ruhumu Ey Siri Mucessem
Acemkurdi Zulfunun Zincirine Bagli Dili Divaneyim
Kurdilihicazkar Zerrece Rahmetmedin Nale Vu Feryadima
Kurdilihicazkar Tiri Nigahin Acdi Cigergahima Yare
Saba Gulzari Harab Eyleme Muhrik Negaminda
Yegah Gozunun Safvetine Nuruna Meftun Oldum
Suzinak Gordugum Yerde Seni Buht Ile Ey Gonce Dehen
Nihavend Gonlumu Omrumu Ruhum Sana Vakfetmisken
Mustear Bir Taraftan Felegin Kahrina Ducar Oldum
Karcigar Sana Vardir Bir Sozum Melegim
Karcigar Gonul Beni Usandirdi Bana Agyari Andirdi
Hicaz Recayi Vasl Icin Ol Gulzare
Suzinak Takildi Kaldi Gonlum Zulfu Yare
Sedaraban Kanli Yas Doksem Demadem Dideden
Kurdilihicazkar Dilerse Sadigam Olsun Diler Gonlum Hazin
Tahirbuselik Derdu Gamdan Olmadim Azade Hic
Tahirbuselik Kim Derdiki Birgun Bana Canan Olacaksin
Sultaniyegah Bilmemki Tehammulmu Cogaldi Ne Bu Halim
Acemkurdi Bugun Vadinle Ruhum Pur Mesarim
Karcigar Hic Ilisme Mehcemalim Dizdei Sevdakese
Sedaraban Bulbul Ne Icin Dameni Yare El Uzattin
Huseyni Pek Cuda Dustum Gulumden
Dilkeshaveran Derdi Hicraninla Her An Aglarim
Suzinak Mehd Icinde Eski Mihnetle Acilmis Gozlerim
Acemkurdi Neden Eskufledir Tarfi Kulahin
Hicazkar Muzeyyen Gulsitandir Meh Cemalin
Mustear Layikmi Sana Ey Nuri Pakim
Muhayyersunbule Meyus Askim Sensin Pemahim
Muhayyer Ey Ruhi Revanim Ne Yaman Afeti Cansin
Evic Sen Ederken Bir Rakibi Kamran
Segah Zevk Olur Giryelerim Kalbi Safa Mestimize
Mustear O Guzel Husnunu Dunya Seviyor Cananim
Evic Bahar Erse Yine Seyri Gulistan Oldugun Gorsem
Kurdilihicazkar Mest Iken Agusa Gelmez Cirpinir Hiddet Eder
Mahur Gel Bir Daha Gul Ruyini Ac Handeni Goster
Mustear Sunma Mey Servihirama Ninla Da Serhoslanirim
Tahirbuselik Heves Etti Gonul Asku Hevaya
Karcigar Caresiz Bir Derde Dustum Oldu Aklim Serseri
Hicaz Nuri Vechin Ihtisami Husnunun Buhranidir
Bayatiaraban Neden Kalbim Kirarsin Bi Vefasin
Mahur Gel Eglenelim Bu Seb Beraber
Acemkurdi Bir Vefasiz Yare Dustum Hic Beni Yad Etmiyor
Nihavend Sevdigim Lutfeyleyip Gelmezmisin Imdadima
Kurdilihicazkar Ey Nazli Melek Hak Seni Bir Tane Yaratmis
Evic Meyli Sevda Eylemezmi Ey Guzel Canin Senin
Muhayyerkurdi Figanu Naleden Bulbul Usanmaz
Acemkurdi Bezmi Vaslinda Civanim Bilesin Yok Kederim
Acemkurdi Tigi Gamzenden Gozum Kurtulmasin
Huzzam Bir Rivayet Varki Guya Ben Seni Aldatmisim
Kurdilihicazkar Gorunce Vechini Meftunun Oldum
Kurdilihicazkar Hasret Ile Ben Samu Seher Eylerim Efgan
Hicazkar Akibet Gitti Elimden Gonlumun Bir Tanesi
Suzinak Etmiyor Hic Merhamet Cana Benim Efganima
Dilkeshaveran Dusup Bin Turlu Ummidi Muhale
Ferahnak O Guzel Husnunu Dunya Seviyor Cananim
Mahur Bir Sararmis Saka Dondum Hep Gorenler Aglasin
Nihavend Artik Yetisir Ahu Figan Eyleme Bulbul
Karcigar Bagla Bu Gonul Yaresini Bitti Tuvanim
Hicazkar Vazgecdi Gonul Asku Muhabbet Emelinden
Rast Meyli Sevda Eylemezmi Ey Guzel Canin Senin
Hicaz Su Koylunun Yosma Da Kizi Geliyor
Dilkeshaveran Gulseni Askin Hezari Durri Naz
Acemasiran El Aman Ey Suhi Asik Perverim
Hicazkar Dagi Hicrin Bin Elem Katti Benim Efganima
Henüz yorum yapılmamış.